Alla inlägg den 26 augusti 2014

Av mammatillelsa - 26 augusti 2014 21:14

 

Det tog sin tid, men skam den som ger sig! 

Första grejen jag har stickat i hela mitt liv - om man bortser från när man stickade några maskor när man var liten - och det blev en liten filt till lilla miraklet i magen :) 

Den är lite sne och vind, har några små hål här och var, men det är som sagt första gången jag stickar nånting, så jag är extremt nöjd ändå :) 

Nu måste den bara tvättas en gång innan den är godkänd att använda :) Inte för att hon kommer kunna använda den än, men iallafall :) Nu är det projektet klart iallafall, nu måste jag bara komma på andra projekt att göra :) Men det ska nog gå bra, jag brukar ju kunna hitta på saker att pyssla med - och jag har ju faktiskt några tankar vad jag ska göra härnäst :) 

 

Nu blir det dock att lägga sig och läsa en liten sväng innan man somnar :) 

Av mammatillelsa - 26 augusti 2014 17:24

  

Hälften av rullarna som jag gjorde :) Riktigt goda måste jag säga, och det tar inte så lång tid att göra dom heller :) Totalt så tog det väll ca 20 min att göra dom :) 

 

Ingredienser


16 skivor mjukt bröd
2 ägg

4 msk mjölk

0.75 dl socker

1 tsk kanel

Valfri fyllning (t.ex. cream cheese. jordgubbar, banan, nutella, sylt osv)


Instruktioner


1. Blanda socker och kanel, och lägg ut på en flat tallrik (ska rullas där i i slutet)

2. Blanda ihop ägg och mjölk i en skål.

3. Ta bort kanterna från brödet. 

4. Använd en brödkavel eller ett glas för att platta till brödet. Är det lufthål i brödet så försöka fylla igen dom.

5. Lägg på fyllningen i en strimma i "slutet" på brödet, och rulla ihop. Upprepa med allt bröd. 

6. Värm upp en stekpanna med smör.

7. Doppa brödet i äggmjölkblandningen. 

8. Placera rullarna i stekpannan, använd kantsidan nedåt i stekpannan. 

9. Stek tills alla är gyllenbruna på alla sidor. 

10. Ta ur en rulle i taget och rulla i sockerkanelen. 

11. Servera och njut!! :) 



Av mammatillelsa - 26 augusti 2014 11:12

Precis så känner jag mig just nu - misslyckad! 

Klarade inte av att göra gastroskopin, så fick avbryta det hela. Kan säga att jag kände mig ganska misslyckad även om sköterskan sa att det är väldigt vanligt att människor avbryter för att det är för jobbigt, och att man går därifrån utan att ha gjort klart undersökningen. 

Jag fick verkligen jätte panik, bedövningen var bland det vidrigaste jag druckit, försöka slappna av så att den där slangen kunde åka ner i halsen - gick inge bra! Höll sköterskan i handen och N i den andra handen, för då visste jag att jag inte skulle kunna dra i slangen eller så, men det gick inte. Jag höll på att spy flera gånger (finns inget att spy eftersom att man fastar innan) och det gjorde så ont och var riktigt obehagligt! Så klarade inte av det, så fick vifta med handen så att dom skulle avbryta. 

Om det nu skulle vara så att jag längre fram i tiden iallafall ska göra ett nytt försök med gastroskopi så får dom lov att söva mig, för annars kommer det aldrig gå att göra undersökningen. Nu trodde inte läkaren att det skulle behövas - "du är så pass ung så jag tror inte att jag skulle ha hittat nånting iallafall. Åk hem nu, jag vill inte se dig här igen, och njut av din graviditet nu!"

 

Aja, framtiden får utse om min mage kommer må bättre eller inte. Jag känner ju fortfarande av smärtan, även om jag inte känner av den på samma sätt idag som jag gjorde innan jag blev gravid, men det har ju sina orsaker också. Innan jag blev gravid så var det väldigt mycket stress, mycket koffeintabletter och energidrycker, mycket slarv med mat osv. Nu när jag är gravid - och sjukskriven - så stressar jag ju inte som jag gjorde då, blir inge koffeintabletter eller energidrycker osv. Vääääääldigt sällan som jag får i mig koffein förutom via thé, men inte så ofta jag dricker det och inte så mycket mängder av det heller. Och sköter matintaget bättre  - även om det säkert skulle behöva bättras ännu mer. 

 

Neej, nu ska jag försöka mig på att göra French Toast Roll Ups :) 

Av mammatillelsa - 26 augusti 2014 07:51

Brukar inte lägga upp dagens outfit, men ibland kan man ju bryta trenden, eller hur? ;)
Idag blir det ganska simpelt :)
Gravidleggings från en kompis till mig, linne från Gina Tricot och en stickad kofta eller vad man ska kalla det för från Rut m.fl :)

Presentation


En tjej född -91, flyttar strax till hus med min sambo och våran dotter. Väntar vårt andra barn, beräknad att komma i oktober -16. Här skrivs om allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

HittaRecept/MyTaste

hittarecept.se

Ovido - Quiz & Flashcards