Alla inlägg under mars 2015

Av mammatillelsa - 26 mars 2015 11:45

Hur ska man hinna med allt som ska hinnas innan dopet? Jag kommer försöka börja idag, ska först och främst hämta nyckel till prästgården. Men känns som att jag har tusen grejer att göra. Visst, jag vet att jag kommer hinna, om jag så ska vara vaken hela nätterna, men paniken och stressen ligger verkligen där!

Åh fy, nej, nu måste jag klä på min sovande ängel lite utekläder så att vi kan börja traska.

Av mammatillelsa - 26 mars 2015 09:39


Räkningar - finns det nått annat som är så tråkigt som att sitta och betala sånt?

Av mammatillelsa - 26 mars 2015 09:35


Diggar Elsas byxor asmycket! Verkligen nya favvoplagget :) Varför kollade jag inte efter kläder tidigare nere i källaren? Visst, nu hinner hon ha dom här ett litet tag ändå, men iallafall!

Jag håller på med tvätt och grejer här hemma innan vi ska ta oss till Mikaelikyrkan och hämta nyckel till prästgården, men nu blev det en paus då Elsa vaknade och ville ha mat :)

Vad har alla för planer idag? :)

Av mammatillelsa - 25 mars 2015 17:08


Du behöver:

1 gul lök
500 g nötfärs
Salt
1 ägg
2 msk dijonsenap
Nymalen svartpeppar
2 msk olivolja
4 portioner bulgur
1 rödlök
200 g brieost
1 burk (200 g) strimlad paprika
1 msk balsamvinäger
65 g färsk spenat

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 150°C.

2. Skala och riv gula löken. Blanda färsen med 1 tsk salt tills den blir fast. Rör ner ägget och arbeta färsen tills den blir fast igen. Rör ner senap och 2 krm peppar. Forma till 4 stora pannbiffar.

3. Bryn biffarna i hälften av olivoljan i en spekpanna. Stek dom klara mitt i ugnen i 10-15 minuter eller tills biffarnas innertemperatur är 70°C.

4. Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen.

5. Skala och klyfta rödlöken, skär osten i mindre bitar. Låt paprikan rinna av.

6. Fräs löken mjuk i resten av olivoljan på svag värme. Rör ner vinägern. Koka upp och lägg i paprikan och låt den bli varm. Vänd ner osten och spenaten.

7. Servera biffarna med paprikasalladen och bulgur.

Sumering
Det var en helt okey rätt, lite tråkigt när det inte var nån dressing eller sås till eftersom att man är så van med det. Färsbiffarna var lite för stora för min smak, jag vill ha lite mindre biffar, men det är jag det.
Slutbetyg blir nånting 3-5 paprikor av 5 möjliga.

Livet · Mat · Recept
Av mammatillelsa - 25 mars 2015 16:57


Du behöver:

8 dl mjölk
4 ägg
4 1/2 dl dinkelmjöl (vi använde vanligt mjöl)
250 g fryst bladspenat (tinad)
200 g kassler
smör, salt
1 burk keso (250 g)
1 dl rårörda lingon

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200°C. Vispa ihop 4 dl av mjölken med äggen. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och 1 tsk salt.

2. Krama ur vätskan ur den tinade spenaten. Skär kasslern i små tärningar.

3. Smält 1 msk smör i en långpanna i ugnen. Ta ut och häll i pannkakssmeten. Fördela spenaten och kasslern över. Tillaga ca 30 minuter i ugnen.

4. Blanda keso och rårörda lingon.

5. Servera pannkaka med lingonkeso och äppelsallad.

(ÄPPELSALLAD)
(Ansa 1 fänkål och skala 2 morötter. Dela och kärna ur 2 syrliga äpplen. Hyvla eller skär i tunna skivor. Rör ihop 2 msk olivolja, 1/2 msk äppelcidervinäger, 1 krm salt och 1/2 krm peppar. Blanda det skurna med dressingen. Vänd ner 1/2 dl plockad dill. Servera till pannkakan)

Sumering
Jag tyckte det var gott med lite "mat" i pannkakan faktiskt, och gillade lingonkeson. Äppelsalladen gjorde vi dock inte, så den kan jag tyvärr inte yttra mig om. Men på det hela, kassler och spenat i ugnspannkaka med lingonkeso - mums! Detta skulle jag kunna göra fler gånger :)

Denna rätt får 5 lingon av 5 möjliga :)

Av mammatillelsa - 25 mars 2015 10:11

Idag orkar den här mamman inte så mycket, så jag myser runt i BetterBodies mjukis/träningsbyxor, linne och tröja :) Och sportbh ;) Mys på hög nivå!

Av mammatillelsa - 25 mars 2015 08:06

Man blir lätt bortskämd känns det som. Elsa brukar ha tidiga mornar, vakna allt mellan 4 och 6, och det är inga problem. Visst att man är trött, men är det då Elsa tycker att det är dags att kliva upp så är det så :) Vi hade en dag igår där vi fick sovmorgon till halv 8 tror jag det var, men idag tyckte hon att det var dags att vakna klockan 6. Helt död kan jag lova att jag var! Tidigare har det som sagt inte varit några problem.

Elsa är iallafall avduschad, påklädd och har ätit frukost :) Jag har bara hunnit äta frukost, och nu ligger Elsa i babygymmet och leker. Tyvärr vågar jag inte lämna henne i babygymmet själv så att jag kan duscha. Eller tyvärr och tyvärr, det är väll bra att jag inte vågar det.

Nu verkar det dock som att hon håller på att somna, så ska gå in med henne till sängen :)

Av mammatillelsa - 24 mars 2015 23:02

Det är andra kvällen i rad nu som vi lämnat kvar Elsa i stora sängen på min sida när hon somnat, vilket resulterar i att jag får ångest över hur jag ska göra för att undvika att väcka henne, och båda gångerna blir tanken densamma - jag måste lyfta upp henne oavsett om hon ska få ligga kvar i sängen eller flyttas över till sin säng. Hon ligger nämligen uppepå mitt täcke och brer ut sig ganska så duktigt :P

Nej, skärpning nu, nu måste vi lägga henne i sin säng på en gång när hon somnat innan vi går från sängen. Det är så jobbigt om man skulle råka väcka henne när man lyfter upp henne. Nu har jag dock haft väldigt tur - peppar peppar - men rätt som det är så blir hon väckt och det är kört liksom.

Nu säger jag natti natt för idag!

Presentation


En tjej född -91, flyttar strax till hus med min sambo och våran dotter. Väntar vårt andra barn, beräknad att komma i oktober -16. Här skrivs om allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

HittaRecept/MyTaste

hittarecept.se

Ovido - Quiz & Flashcards