Alla inlägg den 9 maj 2015

Av mammatillelsa - 9 maj 2015 21:07

Varning för "gnäll" inlägg! 

 


Helt ärligt så blir jag så ledsen, arg och besviken så jag finner inga ord till hur jag ska skriva för att det inte ska låta helt jätte konstigt! 

 

Vi var ut och åt idag, på Franks här i Västerås, tillsammans med Niklas familj! Jätte trevligt, vi hade jätte trevligt, och det var inga problem alls. Elsa var ju med oss, då vi inte hade någon barnvakt, men vi hade en ganska tidig sittning så det skulle inte vara några problem med att ha med henne. Det var inga problem heller till att börja med, för blev hon gnällig eller ledsen så gjorde vi vad vi kunde för att det skulle gå över - vilket gick jätte bra! Vi försöker alltid tänka på både oss och dom runt omkring när det gäller allt sånt där med att ha med Elsa, ALLTID! 

 

Iallafall, det kom ett sällskap till bordet rakt över, också ett stort sällskap. Där i detta sällskapet finns det en person som verkligen verkar vara en sån person som måste kläcka ur sig massa saker, och gärna högt så att alla kan höra. Visst, även personalen verkade tycka att det var jobbigt vissa gånger att det fanns ett litet barn där inne, men hon märktes inte mer än vad någon annan gjorde, förutom att hon inte pratar med ord, utan med sitt gnäll/gråt/joller etc. 

 

Iallafall, det första som vi reagerade på, var att denna person sa "Blond och lockig blablabla, man ska vara brunett för det har mer karaktär". Jag är enda tjejen i våran "familj" (Niklas sida) som är brunett, och även i det sällskapet som denna person befann sig i var dom flesta tjejerna blondiner. 

 

Andra gången som jag reagerade var när servitrisen skulle berätta för sällskapet vad dom hade på sina tallrikar, då Elsa var lite småledsen - inget som störde mer än när alla pratade. Servitrisen började lite försiktigt med att ta lite pauser när Elsa grät, och sa "ja, det är ju lite svårt att prata och berätta när det är en liten som gråter" och sällskapet var att ja, det är lite svårt att höra. What?! Som att vi hörde mer av vad servitrisen sa till oss när dom höll på och pratade?! Nej, jag hörde knappt nånting av vad det va vi hade på tallrikarna när dom höll på och pratade. 

 

Sista gången som jag reagerade så blev jag riktigt arg, ledsen och besviken. Eller nej, förbannad och ledsen är nog mer rätt ord! För seriöst - tänk efter innan man kläcker ur sig saker högt! Det jag uppfattade var "Att ha med ett barn" "så jävla själviskt", "moralkärring" . Detta gjorde mig riktigt jäkla förbannad och ledsen! För det första så var Elsa super snäll under hela kvällen, och nu var hon jätte ledsen för att det var varmt och hon var superduper trött! Vi gjorde vad vi kunde för att försöka lugna ner henne! 

För det andra - det var en tidig sittning, så det skulle inte vara några problem - vi var dessutom en hel familj där! Om man vill undvika att det kanske råkar finnas barn eller så, så kan man ta den sena sittningen! 

Denna personen var VÄLDIGT duktig på att stirra på mig/oss hela tiden också, så fort Elsa gjorde minsta lilla ljud ifrån sig. 

För det tredje så har personen ingen aning om anledning till varför Elsa var med överhuvudtaget, samt att personen ifråga känner inte oss och vet inte ett dugg vilka vi är!

 

Innan man säger nånting om ens föräldraskap, hur man sköter sitt barn osv, så tänk efter! Det sårar mer än vad man tror, och allra helst när personen som kommenterar högt inte känner en, utan bara antar massa! Garanterat så har inte denna personen barn själv, så den vet inte hur det är att ta beslut och liknande kring situationer och barn! 

 

Tänk efter hur du själv skulle må och reagera om någon kommenterar massa saker när ditt barn är ledset för att den är trött eller hungrig, och du gör så gott du kan för att trösta och vara en bra förälder! 

 

Det är inte egoistiskt att ha med sitt barn på familjemiddag, det är inte egoistiskt att försöka få barnet att bli van med alla typer av miljöer, och det är inte egoistiskt att försöka tillgodose barnets behov även när man är iväg på restaurang! 

 

Detta gjorde man väldigt ledsen och arg iallafall, och hade personen som så yttrat minsta lilla ord till om min familj eller mitt barn så hade jag inte hållt tyst en sekund till, det är en sak som är säker! 

 

 

Presentation


En tjej född -91, flyttar strax till hus med min sambo och våran dotter. Väntar vårt andra barn, beräknad att komma i oktober -16. Här skrivs om allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

HittaRecept/MyTaste

hittarecept.se

Ovido - Quiz & Flashcards