Alla inlägg under oktober 2015

Av mammatillelsa - 3 oktober 2015 10:59


Då är vi på väg till Eskilstuna för att fira Elsas kompis :) Jag roar mig med att sticka lite på vägen dit så att jag kanske kommer nån vart med den här grejen :)

Av mammatillelsa - 3 oktober 2015 08:28


Igåt hade jag invägning, och det är ju inte så många dagar som jag hållt på med ViktVäktarna. Men igår så hade jag iallafall invägning då jag senast vägde mig förra fredagen, så tänkte att fredagar passar jätte bra för invägning. Iallafall, jag startade ju på 75.1 kg. I måndags började jag med Viktväktarna, och igår när jag vägde mig så vägde jag 73.0


-2.1 kg på en vecka, eller 4 dagar. Om man ska räkna från när jag började med ViktVäktarna så är det ju 4 dagar, i och med att jag alltid väger mig innan jag äter. Nästa invägning blir på fredag igen, får vi se hur det går då! 


Startade dagen med lite lyxfrukost iallafall, det är ju trots allt helg :) 


 


Sorry suddig bild, men två sådana här mackor blev det, och liiiite honung i mitt te :) Slutade med att det blev typ 9 ProPoints! Maffigt måste jag ju säga, då min frukost brukar landa på ca 2-3 ProPoints :P Och lunch/middag brukar kunna hamna på 9 pp :P Men det gör inget, det är ju som sagt helg, och jag har ju en veckobonus att ta ifrån :) Är ju duktig och försöker hålla mig till dagspointsen på vardagarna, så då kan man ju faktiskt få ta av veckopointsen på helgerna :) 


Detta är iallafall min viktresa, till mitt mål där jag mår bra med mig och min kropp igen! 



Av mammatillelsa - 2 oktober 2015 22:51


Igår fick jag sån lust att baka bullar, och det blev några stycken! Dom bleb goda tror jag, då Niklas har ätit några stycken och Elsa mumsade i sig en liten liten minibulle. Så det blev visst lite bullar till Elsas födelsedag också :) Inte riktigt vad som var planerat, men nu blev det så :)

På tal om Elsas födelsedag så håller jag på en del med att förbereda bakning osv. Det kommer ni väll säkert få följa här också :)

Nu ska jag dock sova, recept på bullarna kommer upp på söndag eventuellt :)

Av mammatillelsa - 2 oktober 2015 19:16


Niklas är iväg på grabbkväll, så jag och Elsan har egen myskväll här hemma :) Vi har inte gjort så jätte mycket, hon har mest sprungit runt som vanligt :) Sprallisfian! Efter några timmars sömn så blev hon som sig själv igen :) 


Nu ska vi sätta på en film, och mysa innan hon - förhoppningsvis - somnar för kvällen :P Får se hur sent hon kommer somna då hon sov väldigt länge och väldigt sent :P 


Men nu, Sagan om Desperaux :D 

Av mammatillelsa - 2 oktober 2015 16:05


Jag misstänker att min älskade lilla bebis är sjuk eller är i nåm utvecklingsfas! Hon är super trött, och känns varm överallt förutom i pannan, där är hon kall/sval. När hon låg i vagnen på Erikslund så blev hon helt dyngsur i kläderna. Kollade så klart tempen på henne, men ingenting. Känns jätte skumt. Men nånting måste det ju vara, för nu sover hon igen, och hon har redan sovit i några timmar. Detta är inte normalt för att vara henne. Plus att det var en hel del knas inatt också... Känns inge kul när hon inte är pigg och så som hon brukar :( Gör ont i mamma-hjärtat <3 :(

Nu får hon sova så ska jag försöka fixa lite här hemma, så får vi se hur länge hon sover!

Av mammatillelsa - 2 oktober 2015 08:05

Om man sitter och tänker "det här måste jag skriva på bloggen" "det här vill jag skriva på bloggen" "vad kan jag skriva om imorrn på bloggen?" Osv, har man blivit smått beroende då? Jag tycker att det är jätte kul att skriva, och jag tycker att det är roligt att dela med mig.

Det jag dock märkt nu, är att det finns några människor där som läser, som är anonyma och som skriver konstiga saker här. Detta kommer resultera i att jag kommer inte visa min dotter längre på bilderna, inte med ansikte iallafall.

Vem denna/dessa personer är, som gör såhär, vet jag inte. Och det är tråkigt. Men "frågor/kommentarer" som "gillar du sängen" känns inte helt okey. Man kan tolka det på olika sätt, absolut, men från ingenstans när man enbart skrivit om sig, sitt barn, pyssel och mat - det känns skumt. Iallafall enligt mig.

Av mammatillelsa - 1 oktober 2015 21:23

   


Hade lovat att jag skulle lägga upp receptet till den här maten, så här kommer det :)



Tillagas i 200°C i ca 20 minuter 

 

Ca 400-500 gram köttfärs

1 påse tacokrydda

8 tortillabröd (mellanstorleken, eller så kan man ta den minsta storleken om man vill det)

1-2 tomater

1 liten burk cremé fraiche

4-5 msk ketchup

2 klyftor vitlök

Salt och peppar

Vatten

Ost

 

- Fräs köttfärsen med tacokryddan.

- Lägg köttfärsen i tortillabröden och rulla dom. Lägg dom i en smord ugnsform. 

 

- Koka cremé fraiche, ketchup, vitlök, salt, peppar och vatten (ca 1 dl vatten kanske).

 

- Häll över såsen på rullarna i formen. 

 

- Hacka tomat och strö över, och lägg sist på osten, sedan är det bara att lägga in i ugnen. 

 


Detta var riktigt gott tyckte jag, och räcker till 4-8 portioner, beroende på hur mycket man äter :) Jag klarade mig på en rulle och grönsaker till :) 

 

 

 

 

Presentation


En tjej född -91, flyttar strax till hus med min sambo och våran dotter. Väntar vårt andra barn, beräknad att komma i oktober -16. Här skrivs om allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

HittaRecept/MyTaste

hittarecept.se

Skapa flashcards