Alla inlägg under oktober 2014

Av mammatillelsa - 27 oktober 2014 10:01

 

(inte finaste bilden på maten kanske :P )

 


Du behöver: 

2-3 palsternackor

2-3 morötter

10-15 potatisar (storlek avgör hur många, jag hade ganska små)

1 kycklingfalukorv

2 lökar

2 förp. matlagningsgrädde (små)

1 förp. créme fraiche (liten)

2 köttbuljongtärningar

2 grönsaksbuljongtärningar

Riven ost


Såhär gör du: 

1. Skala potatis, morötter och palsternacka. Dela i stavar, och lägg i en kastrull. Koka upp, det ska vara lite motstånd kvar när det är klart. 


2. Skiva kycklingfalukorven, dela skivorna i stavar. Hacka löken. 


3. Stek löken, och häll över till en stor gryta/kastrull/skål (du ska kunna blanda alla ingredienser)


4. Stek kycklingfalukorven, höll över i samma som löken. 


5. Häll i grädde, créme fraiche och buljongtärningarna i stekpannan (eller i en kastrull). Rör runt tills buljongtärningarna löst upp sig. Ta av från plattan.


6. Häll i rotfrukterna tillsammans med kycklingfalukorven och löken. Blanda runt och häll över gräddsåsen. Blanda runt så att allt är ordentligt blandat. 


7. Häll över i en ugnsform, strö över osten och sätt in i ugnen tills osten fått lite färg. (200grader mitten av ugnen)

Av mammatillelsa - 14 oktober 2014 19:07

Ajjemän, det har varit en lite "ta det som det kommer"-dag idag typ :P Åt frukost i lugn och ro, med lite tända ljus och myspys :) Bäddade sängen, vek tvätten, duschade, spelade Mario Cart på nintendo wii, lagade lunch (receptet jag la upp tidigare), kikade lite på tvn och moffade i mig en hel chokladkaka - en sån där på 200g vilket aldrig har skett tidigare! - och sedan tog jag bussen bort till Erikslund. Kikade lite på Chilli medan jag väntande på att karln skulle komma, gick ett till varv med honom där inne dä han ville kolla också, och sen handlade vi på ica maxi innan vi åkte hem för att göra pannkakor till middag.

Ja, det var väll min dag kort och gott. Imorrn blir det iväg till barnmorskan för kontroller igen.

Av mammatillelsa - 14 oktober 2014 15:10

Ingredienser

Valfri typ av pasta
Köttfärs
Lök
Majs
Morot
Paprika
Matlagningsgrädde
Krydda (hade lite tacokrydda)
Köttbuljong
Grönsaksbuljong
Champinjoner
Mozzarellaost

[uGör så här/u]

1. Koka upp pastan, stek köttfärsen och krydda.

2. Ta en stor kastrull, värm upp med lite smör i botten. Ha i alla grönsakerna, och rör runt. När det känns hyfsat klart (tänk på att grädde och buljong ska i också och få stå en stund), så häller du i köttfärsen och pastan. Rör runt.

3. Häll på grädde och lägg i buljongen. Rör runt, och se till att buljongen löser upp sig ordentligt.

4. När buljongen löst upp sig så häll hela röran i en ugnsform, och lägg över mozzarellaosten.

5. Kör i mitten på ugnen ca 200°C. Maten är ju redan klar, så det som ska göras i ugnen är att osten ska smälta och få lite färg :)

6. Servera med kokta grönsaker eller nån sallad, eventuellt nå gott bröd :)

Av mammatillelsa - 10 oktober 2014 12:37

 

Denna lilla krabat som ligger i magen, vårat lilla mirakel, är en riktig vilde i magen! Idag har hon härjat hur mycket som helst, trycker åt alla håll och kanter, och känns som att hon försöker trycka sig ut där nere till och från. Smärtor kan jag lova! Men det är bara att bita ihop, för ondare kommer man ha sen - om man förstår det hela rätt! 

Och såhär är det ju, att enligt ultraljudet så är det 35 dagar kvar tills beräknat datum, men enligt senaste mensen så är det 29 dagar kvar, det vill säga att hon kan komma när som helst, allt mellan 2 till 7 veckor (man räknar ju plus minus 2 veckor som normalt, det är alltså 5 veckor kvar till beräknat enligt ultraljud, och ca 4 veckor kvar enligt senaste mensen). 

Det känns helt sjukt, och jag har fortfarande inte riktigt fattat och fått in i huvudet att det faktiskt ska komma en liten människa ut till oss, att vi ska bli föräldrar, jag ska bli mamma, N ska bli pappa, och allt vad det heter. Det känns helt absurt, men åh andra sidan så är det ju en liten varelse som rör sig inne i min mage, och inte är det att jag bara har blivit fet :P Hahaha. För jag har inte blivit så speciellt stor - tycker inte jag iallafall, och inte så många andra heller. Det mesta har liksom kommit till vid brösten (vilket inte är så jätte ovanlligt), rumpan och låren. Sen vet jag ju inte hur mycket vid låren som är vätska och inte, med tanke på att jag har svält en hel del kring vader och fötter, och det är ju inte för att jag har blivit tjock som sagt. 

Hon är efterlängtad iallafall, och allt är klart för henne, så hon får gärna komma nu om hon känner för det :) Man kan ju inte direkt påverka när hon ska komma, även om man ibland skulle vilja det :P Hon kommer ju när hon själv känner att hon vill komma <3 

 

 


Av mammatillelsa - 10 oktober 2014 11:59

                       

Av mammatillelsa - 7 oktober 2014 19:39

Joho, så ser det ut. Eftersom att det jag satt och pysslade med måste få torka innan jag kan fortsätta med det, och karln min inte är hemma så tänkte jag mysa ner mig i soffan med tända ljus, lite gott att dricka, lite gott att äta och en film :)

Hoppas att ni andra får en trevlig tisdagskväll :) 

Av mammatillelsa - 7 oktober 2014 10:52

Sitter här och lyssnar på musik, har tvätt i maskin som jag väntar på, och tvätt i torktumlaren som ska få svalna så jag kan kolla om det är helt torrt eller inte. 

Hittat lite skön musik, som jag sitter och lyssnar på om och om igen, haha. Inget ovanligt när jag hittar nå låtar som jag gillar, då går dom på repeat några gånger :P Fast nu är det som tur är flera låtar, så är inte samma låt som går om och om igen, utan det är alla dessa låtar :) 


Det är så skönt att sitta och lyssna på musik, jag försvinner liksom in i min egna lilla värld. Lyssna på musik och pyssla med sånt som jag tycker om att pyssla med, det är underbart! Det är terapi för mig. Dock så har det blivit att jag lätt blir rastlös nu för tiden. Vet inte riktigt om det har att göra med att jag får så ont och sånt konstigt obehag i kroppen om jag sitter för länge. Eller ja, jag har ju så typ hela tiden, men vissa sätt och så så känns det ännu mer, och jag blir så frustrerad för jag kan inte göra så mycket. Det hänger ju liksom ihop med att jag har skrutten i magen, så jag vill verkligen att hon ska komma ut snart så att jag får känna mig skön i kroppen igen. 

 

Myrkryp i revben och rygg, smärta i rygg, börjat få klåda osv. Neej, nu är det inte roligt längre, men jag försöker att vara glad och tänka positivt så gott det går. Det är ju trots allt inte så lång tid kvar till det är beräknad, så man får kämpa på och bita ihop. 

 

Har funderat lite kring presenter och julklappar också, och jag tror att jag har kommit på allting, eller nästan iallafall. Ska ta mig till stan och Erikslund nån dag så jag kan kika i affärer och se om jag hittar allt och sådär. Det är ju massa födelsedagar snart, och sen efter det kommer jul, och sen födelsedagar igen. Jag och N räknade ut att det är 2 månader på hela året som ingen i våra familjer fyller år. 

 

Januari
2 januari är det jag som fyller år. 
23 januari fyller min mamma år. 

Februari
28 (?) februari fyller svärfar år. 
Mars
28 (?) mars fyller svärmor år. 
April
2 april fyller min lillebror F år. 
Maj
25 maj fyller N år. 
Juni
15 juni fyller lillebror T år. 
19 juni fyller min pappa år.
27 juni fyller min storasyster år. 
Juli
20 juli fyller min lillasyster S år. 
Augusti
Här har vi ingen som fyller år. 
September
Här har vi ingen som fyller år.
Oktober
22 oktober fyller systerson E år.
November
4 november fyller systerdotter A år. 
11 november fyller N's syster år. 
20 november fyller N's systers kille år. 
December
1 december fyller storebror C år. 
Och sen kommer julafton, och nån gång under dessa månader fyller N's storebror år, och hans tjej, plus våra mof- och farföräldrar. Plus att våran skruttis beräknas komma i november. Haha. Så är det är hel del kalasande under ett år :P Det är tur att man inte behöver köpa så jätte dyra saker till dom stora, utan det är mer till barnen som man ska köpa presenter och julklappar :P Fast nu brukar ju vi alltid köpa nånting till alla ändå :P 


Haha kom visst in på lite annat som det faktiskt inte var meningen att jag skulle skriva om just nu, haha, men så brukar det ju kunna bli när jag väl börjar skriva allt som finns i mitt huvud för tillfället :P Haha. Jag tänkte ju att jag skulle dela med mig lite av musiken som jag sitter och lyssnar på just nu, som jag sa att jag tyckte va så skön :P 

 

Här är tre av låtarna iallafall :)

 

Av mammatillelsa - 7 oktober 2014 10:20

 

Till bulldegen
25 gram jäst
3 dl mjölk
½ dl sirap
½ tsk salt
100 gram mjukt smör
1 liter vetemjöl


Fyllning
100 gram smör
½ dl vaniljsocker
1 dl florsocker


Garnering
1 ägg
Pärlsocker


Gör så här


1. Smula jästen i en bunke, värm mjölken till fingervarmt, 37 grader, och slå den över. 


2. Blanda i sirap, salt och det mjuka smöret skuret i bitar. 


3. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta ihop till en jämn deg.


4. Låt jäsa i 40 min under bakduk.


5. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och arbeta den smidig. Kavla ut till en 40x40 cm stor platta. (Jag kavlade bara ut den så gott jag kunde, blev lite större än vad receptet ville)


6. Bred smöret jämnt över, sikta vanilj- och florsocker över smöret. Vik plattan dubbel och skär den i ca 1 cm breda remsor.


7. Tvinna remsorna och forma dom till en knut. Lägg i pappersformar (eller på en plåt med bakplåtspapper) och låt jäsa ca 30 min. 


8. Pensla med uppvispat ägg, strö över pärlsocker.


9. Grädda mitt i ugnen i 225 grader ca 10 min. 

Presentation


En tjej född -91, flyttar strax till hus med min sambo och våran dotter. Väntar vårt andra barn, beräknad att komma i oktober -16. Här skrivs om allt möjligt!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Min gästbok

HittaRecept/MyTaste

hittarecept.se

Ovido - Quiz & Flashcards